Kort over ruten:

Dag 1

Rostock

Dag 2.1

Dag 2.2

Dag 3.1

Dag 3.2

Dag 3.3

Dag 4.1

Dag 4.2

Dag 5.1

Dag 5.2

Dag 5.3

Dag 6.1

Dag 6.2

Dag 6.3

Dag 7.1

Dag 7.2

Dag 8.1

Dag 8.2

Dag 8.3

Dag 9.1

Dag 9.2

Dag 9.3

Dag 10

Dag 12.1

Dag 12.2

Dag 13

Dag 14.1

Dag 14.2

Dag 15

Dag 16

Dag 17.1

Dag 17.2

Dag 18

Dag 20

Dag 21

Dag 22

I H.C. Andersens fodspor
Turen vil følge H. C. Andersen-ruten, dvs. den rute, H. C. Andersen benyttede i hestevogn, da han for mere end 150 år siden rejste til Rom. På denne måde markerer vi også, at det i 2005 er 200 år siden, at H. C. Andersen blev født.
Da H.C.Andersen jo rejste med lidt andre transportmidler end cykel, har vi valgt blot at krydse hans ruter frem og tilbage, idet vi ikke ønsker at skulle igennem alle de store byer, da dette er kedeligt og tager lang tid.
Samtidig har det også vist sig, at H.C. Andersen på sine rejser altid startede med en mere vestlig kurs over Lübeck eller Hamborg. Vi har valgt den mere direkte rute mod syd over Rostock, så vi møder først H.C. Andersens ruter efter nogle dage.

STARTSTED OG DATO
Vi er blevet inviteret/opfordret til at starte vor tur ved Frilandsmuseet i Sorgenfri, da de i samme periode fejrer H. C. Andersen's 200 års fødselsdag ved forskellige arrangementer.
Denne opfordring tager vi selvfølgelig imod og har hermed fastlagt startstedet til Frilandsmuseet.

Startdatoen bliver lørdag d. 11. juni 2005 med forventet ankomst til Rom lørdag d. 2. juli.
Vi forventer at starte ca. kl. 9.00 fra Frilandsmuseet!

RUTEN
Rutebeskrivelsen indeholder en masse links til overnatningsbyer m.m. Kør musen henover bynavnene og find vej.
I kolonnen til højre kan du finde kort over ruten. Ruten er indtegnet med blåt på kortene.

11. juni - dag 1
Vi starter fra Frilandsmuseet i Lyngby.
Fra Lyngby følger vi Ring 4 til Ballerup og herfra ad Ballerupvej til Risby. Fra Risby følger vi Store Vejleå-stien et stykke til den krydser Roskildevej. Vi følger Roskildevej et kort stykke, inden vi drejer mod syd ad Køgevej igennem Tåstrup.

Køgevej følger vi helt til Køge. Fra Køge følger vi hovedvejen - Vordingborgvej - til Vordingborg. Her kører vi over Storstrømsbroen og videre til Nykøbing Falster, for til sidst at ende i Gedser. Vi forventer at nå færgen i Gedser kl. 17.00.

Velankommet til Tyskland overnatter vi i Rostock, hvor vi har reservet overnatning på Pension am Doberaner Platz.

Distance: ca. 165 km.

12. juni - dag 2
Fra Rostock følger vi cykelvejen fra København til Berlin de første 25 km. til Schwann.
Herfra videre til Güstrow (20 km.) og Goldberg (30 km.).
Fra Goldberg følger vi Hovedvej 17 til Lübz (15 km.), hvorfra vi fortsætter sydpå ad mindre veje til den lille by Putlitz (35 km.), hvor vi vil finde overnatning.

Distance: ca. 125 km./ ialt: 290 km.

13. juni - dag 3
Fra Putlitz går turen videre mod syd til Perleberg (25 km.) og Wittenberge (15 km.), hvor vi krydser Elben. Herfra fortsætter vi til Stendal (60 km.) på mindre veje via Seehausen og Osterburg.
Fra Stendal kører vi de sidste ca. 25 km. til Tangerhütte, hvor vi skal finde et sted at sove.

Distance: ca. 125 km./ ialt: 415 km.

14. juni - dag 4
Efter Tangerhütte krydser vi Elben endnu et par gang engang, idet vi kører øst om Magdeburg via Burg (25 km.) og Schönebeck (45 km.).
Fra Schönebeck fortsætter vil sydpå til Bernburg (35 km.) og herfra igennem mindre byer til en af de mindre byer Löbejün eller Nauendorf(35 km.), hvor vi vil prøve at finde overnatning.

Distance: ca. 140 km./ ialt: 555 km.

På dag 4 krydser vi første gang H.C. Andersens rejseruter. At vi ikke har været nær disse før skyldes, at HCA drog til Tyskland enten via Sønderjylland eller Lübeck - altså mere vestlige ruter end vores.
Vi møders hans rejserute, idet han ofte tog toget fra Magdeburg til Halle.

15. juni - dag 5
Vi kører nu ind i mere kuperet landskab med bakketoppe på omkring 200-300 m.
Fra Löbejün/Nauendorf går det videre mod syd vest om Halle igennem mindre byer til Naumburg (75 km.). Naumburg er ligeledes et sted H.C. Andersen gæstede et par gange.
Efter Naumburg kører vi forbi Eisenberg (30 km.) og fortsætter yderligere 35 km. til Triptis. Her skal vi overnatte.

Distance: ca. 140 km. / ialt: 695 km.

16. juni - dag 6
Dagens etape skal bringe os til Bayreuth, og nu bliver der for alvor bakket omkring os med toppe over 800 m.
Vi starter fra Triptis med at køre til Schleiz (25 km.) og videre til Hirschberg (25 km.). Herfra fortsætter vi til Münchberg (35 km.) og Gefrees (15 km.), inden vi ender i Bayreuth (25 km.).

Distance: ca. 125 km./ ialt: 820 km.

Bayreuth har også været gæstet flere gange af H.C. Andersen. Han overnattede bl.a. i byen i 1840 på sin sjette rejse, som også er den rejse, som kommer tættest på vores tur.
Se mere om H.C. Andersens rejser på: http://www.odmus.dk

17. juni - dag 7
Fra Bayreuth går det sydpå til Auerbach (35 km.) og Neukirchen (25 km.). Herfra har vi 25 km. til Lauterhofen og endnu 35 km. til Parsberg, hvor dagens etape slutter.

Distance: ca. 120 km./ ialt: 940 km.

18. juni - dag 8
Denne dag skal bringe os ned på højde med München, men først skal vi fra Parsberg via Beratzhausen til Kelheim (30 km.), hvor vi krydser Donau. Herfra skal vi videre til Abensberg (10 km.) og Pfeffenhausen (20 km.) og via Mauern (25 km.), Haag og Eitting til Erding (25 km.), inden vi slutter i Markt-Schwaben (20 km.) øst for München.

Distance: ca. 130 km./ ialt: 1.070 km.

19. juni - dag 9
Niende dagen bringer os fra Tyskland ind i Østrig. Vi starter i Markt-Schwaben og kører vi først til Egmating (25 km.) og herfra over Warngau til Gmund ved Tegernsee (35 km.). I sydenden af Tegernsee begynder opstigningen til Achenpass (25 km.). Vores første bjergpas på turen bringer os op til 940 m.o.h.(Tegernsee ligger 740 m.o.h.), inden vi krydser grænsen til Østrig. Herefter har vi 30 km. nedad til Jenbach, hvor vi nok skal sove godt...

Distance: ca. 115 km./ ialt: 1.185 km.

Achenpass bliver (forhåbentlig) en god introduktion til bjergkørsel, idet det er et lavere pas end de øvrige pas fra München til Innsbruck. Samtidig skulle det også være mindre befærdet, hvilket jo er ganske rart for os cyklister.

20. juni - dag 10
På tiende dagen kører vi fra Østrig ind i Italien over Brenner-passet. Så er vi for alvor i bjergene!!!
Vi starter Fra Jenbach med at køre mod Innsbruck. Vi holder os dog syd-øst for byen og møder på den måde hurtigere vejen mod Brenner-passet.
Efter 70 km. når vi passet i 1374 m. og herfra kører vi ned mod Sterzing/Vipiteno (20 km.). Inden vi når helt ned vil vi finde et sted at overnatte.

Distance: ca. 90 km./ ialt: 1.275 km.

Vi kommer igen ind på H.C. Andersens rejseruter, idet han oftest drog via München-Innsbruck-Brenner for at komme til Italien.

21. juni - dag 11
På denne dag forestiller vi os lige nu en hviledag efter de 2 første dage i bjergene og inden den tredje og mest alvorlige stigning venter.

22. juni - dag 12
Fra Sterzing/Vipiteno 950 m.o.h. går det straks op ad mod Passo di Pennes i 2215 meters højde. Hvilken klatretur?!
Efter små 25 km. når vi passet, hvorfra vi har 40 km. ned igen til Bolzano. Fra Bolzano følger vi dalen ned til Trento (60 km.).

Distance: ca. 125 km./ ialt 1.400 km.

23. juni - dag 13
Efter en overnatning i Trento bringer dagens etape os først mod syd til Rovereto (40 km.), inden vi drejer vestover til Garda-søen. Denne følger vi på østsiden hele vejen fra nordenden til sydenden, hvor vi slutter i Peschiera del Garda (65 km.).

Distance: ca. 105 km./ ialt 1.505 km.

H.C. Andersen rejste oftest via Verona og Bologna ned i Italien, når han kom fra Brenner-passet, men han lagde også vejen forbi Garda-søen. I 1854 sejlede han fra Riva i nord til Peschiera i syd med skib på hans 14. rejse.

24. juni - dag 14
Fra Gardasøen kører vi over Po-sletten. Vi holder os vest om Mantova, hvorefter vi krydser Po-floden og kommer til Suzarra (60 km.). Herefter fortsætter vi til Modena (60 km.), hvor vi nok vil finde overnatning lidt udenfor byen.

Distance: ca. 120 km./ ialt 1.625 km.

25. juni - dag 15
Vi starter med at holde en halvdags pause i Modena til at besøge Ferrari og lade op, inden turens næste stræk bringer os ind i Appenninerne og Toscana.
Herefter kører vi fra Modena op i bjergene til Serramazzoni (35 km.), hvor vi vil finde overnatning.

Distance: ca. 35 km./ ialt 1.660 km.

26. juni - dag 16
Fra Serramazzoni får vi en god dag i bjergene. Vi starter med at køre til Pavullo nel Frignano (15 km.), og herfra kører vi mod Sestola. I stedet for at køre op til Sestola følger vi floderne Scoltenna og Leo nord og øst om (25 km.), inden vi ad hovedvej S324 kører op til Porretta Terme (30 km.), hvor vi skal overnatte.
Selvom bjergene i dette område ikke er så høje, skal vi nok få omkring 1000 højdemeter i benene denne dag.

Distance: ca. 70 km./ ialt 1.730 km.

27. juni - dag 17
Fra Porretta Terme kører vi først ned til Pistoia (35 km.). Herfra fortsætter vi stik syd op til San Baronto, og derfra mod sydvest til Fucecchio (30 km.), hvorfra der er godt 15 km. på nogenlunde flad vej til Montopoli in Val d'Arno.
Her skal vi overnatte og besøge cykeltøjsfabrikken Parentini, som har hjulpet med designet og produceret vores tøjkollektion.

Distance: ca. 80 km./ ialt 1.810 km.

28. juni - dag 18
Attendedagen bliver en rigtig Sightseeing-dag.
Fra Montopoli in Val d'Arno kører vi via San Gimignano (50 km.), Colle di Val d'Elsa (15 km.) og Monteriggioni til Siena (30 km.).
Alle tre byer på vejen er store turistmål, så vi kommer nok også til at skulle af cyklen og se os omkring undervejs.

Distance: ca. 95 km./ ialt 1.905 km.

Siena er igen en af de byer, som H.C. Andersen rejste igennem på sine rejser i Italien.

29. juni - dag 19
Vi regner med at holde vores anden hviledag i Siena. Siena har jo også mange seværdigheder at byde på, og samtidig kan vi lade op til de sidste 3 dages 250 km. til Rom.

30. juni - dag 20
Denne dag bliver meget nem. Vi kommer nemlig til at skulle lige ud det meste af dagen.
Vi følger hovedvej S2 - Via Cassia - 90 km. til Aquapendente. Her drejer vi af mod sydvest for at slutte dagen i Gradoli efter yderligere 20 km.

Distance: ca. 110 km./ ialt 2.015 km.

1. juli - dag 21
Vi følger vestsiden af Lago di Bolsena til Viterbo (45 km.) og fortsætter vest om Lago di Vico, inden vi ender i Bracciano (55 km.) på vestsiden af Lago di Bracciano. Kort sagt bliver det en søernes dag.

Distance: ca. 100 km./ ialt 2.115 km.

2. juli - dag 22
Sidste dag er kommet, og der er kun ca. 55 km. ind til centrum af Rom.
Vi kører ind til Rom via de små byer Tragliata og Boccea. Fra Boccea følger vi Via di Boccea til Piazza Dei Giureconsulti. Herfra fortsætter vi ad Via Aurelia Antica og igennem Trastervere, inden vi krydser Tiberen via Ponte Sublicio. Herefter videre til Piazza di Porta San Paolo, hvorfra vi kører ad Viale della Piramide Cestia, Viale Aventino og Via de San Gregori, til vi ender foran Colosseum i centrum af ROM!

Distance: ca. 55 km./ ialt 2.170 km.